Aktualności zawsze aktualne...
Na początek – komunikacja!
I nie chodzi, rzecz jasna, o komunikację autobusową, a tę międzyludzką.
To właśnie będzie tematem pierwszych zajęć rozpoczynającej się dzisiaj 19 listopada, II edycji Szkoły Asystentów Międzykulturowych.
Inauguracyjne zajęcia poprowadzi znany już uczestnikom pierwszej edycji trener, Rafał Cekiera. To, przypomnijmy, doktor nauk społecznych i adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego. Pan Rafał jest też autorem książek poświęconych problematyce imigrantów oraz wielu artykułów publikowanych w czasopismach naukowych i prasie popularnej (m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Znaku”, „Charakterach”, „Więzi”). Rafał Cekiera zdobył też nagrodę Marszałka Senatu RP w konkursie na najlepszy materiał prasowy poświęcony emigrantom (2013) oraz był zwycięzcą konkursu czasopisma „Przegląd Socjologii Jakościowej” na najlepsze zdjęcie socjologiczne roku (2019). Przebywał ponadto na semestralnych stażach naukowych na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu (Czechy) oraz Szent István University w Gödöllő (Węgry), a także na wymianie naukowej na Uniwersytecie Komeńskiego w Bratysławie (Słowacja) i Uniwersytecie Ostrawskim (Czechy). Jak widać, kompetencji i doświadczenia panu Rafałowi nie brakuje. Tym bardziej cieszy, że to właśnie on rozpocznie nowy cykl szkoleń. W sobotę zatem będzie mowa o elementach i zakłóceniach procesu komunikacji oraz jej efektywności. Doktor Cekiera opowie ponadto o tym, jakie są podstawowe wyzwania w procesie komunikacji międzykulturowej i jak rozwiązywać wszelkie problemy z tym związane.
Rafał Cekiera
W drugim dniu wykładów, który zapowiada się równie ciekawie, jego uczestnicy usłyszą o tym, czym jest tzw. proces grupowy i czy utrudnia on pracę z ludźmi, czy też może jednak pomaga. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się też jak integrować grupę oraz, w jaki sposób przeprowadzić ją przez sytuacje kryzysowe. O tym wszystkim opowie nowa trenerka, pani Agnieszka Książek, znana w środowisku pedagożka, arteterapeutka, coach. Na co dzień prowadzi treningi, szkoły trenerów i szkolenia w obszarze rozwoju kompetencji społecznych. Jako trenerka i superwizorka Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP współpracuje też w procesach rozwojowych z organizacjami pozarządowymi i grupami obywatelskimi. Mówiąc wprost, pani Agnieszka, osoba z dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym, potrafi zmienić życie człowieka na lepsze. Przynajmniej w tym zakresie, który obejmuje jego życie zawodowe. A to już bardzo dużo, w końcu człowiek większość życia spędza pracując. A jeśli praca daje oprócz wynagrodzenia przyjemność, to czego więcej trzeba? Niestety wiele osób niezadowolonych ze swojej profesji, aktualnej pracy, nie potrafi podjąć decyzji o zmianie. Dla nikogo rzecz jasna nie są to łatwe wybory. I tutaj znakomitą pomocą okazują się być tacy ludzie jak Agnieszka Książek.
- W działaniach coachingowych pracuję z osobami dorosłymi oraz nastolatkami – tłumaczy. - Koncentruję się na najważniejszych elementach procesu zmiany, do których należą: określenie celów i wizji przyszłości, analiza obecnej sytuacji, odkrywanie mocnych stron i talentów, praca z ograniczającymi przekonaniami, stworzenie strategii działania oraz wytrwała i efektywna realizacja zaplanowanych celów. Pani Agnieszka jest dyplomowanym coachem, absolwentką kierunku „Coaching i mentoring” SWPS, rekomendowaną trenerką Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, tzw. superwizorką Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP oraz edukatorką i trenerką kompetencji miękkich. Szkoliła się w renomowanych polskich i europejskich ośrodkach m.in. w takich nurtach jak: Gestalt, Analiza Transakcyjna, Psychodrama.
Agnieszka Książek